Wednesday, January 7, 2009

Peduli Palestin

Tanah Palestin merupakan perebutan 3 agama Islam,Yahudi dan Nasrani.Islam pengikut Nabi Muhammad S.A.W,Yahudi pengikut Nabi Musa a.s dan Nasrani pengikut Nabi Daud a.s

Palestin,kenapa dengan Palestin? dulu aku memang tak tahu langsung..Palestin perang pun aku apa peduli.Penglihatan aku or my point of view amat sempit.Syukur bila aku di sini,sifat jahil tuh dikikis sedikit demi sedikit.

Soalannya,kenapa kita mesti peduli pasal Palestin? sebab kita seagama.Ya,memang betul! tapi FAHAM kah kita dengan berkata

"sebab kami seagama"?

Rata-rata kalau kita duduk di Malaysia,ku rasa memang kebanyakan akan ambil lewa mengenai isu Palestin,terutamanya budak sebaya diriku..or belia,warga emas..etc.Mesti akan kata 

"peduli la,negara dorang..bukan negara aku"

Di sini kita dah boleh lihat,mereka berkata mengenai NEGARA..beranggapan biarla negara dorang selesaikan,negara kita,kita selesaikan.Mereka akan ambil kisah jika NEGARA mereka sendiri di serang.Contohnya jika negara Malaysia diserang,askar-askar akan keluar berperang untuk menyempurnakan satu misi iaitu MENYELAMATKAN NEGARA..tetapi bukan kerana ingin menyelamatkan AGAMA.

Bagus kerana kita mempunyai semangat patriotik,nasionalisme yang tinggi..tetapi di dalam      Al-Quran adakah kita diajar untuk bersifat Nasionalisme? TIDAK tetapi di dalam Quran kita di ajar..

"lakum dinukum wa liyadin"
(Al-kafirun,ayat 6)

Maksudnya : Untukmu agama mu,untukku agama ku

Jadi,di mana silapnya? semetinya Sistem Pendidikan di negara kita..hek hek.Kita ditekankan dalam silibus untuk bersikap Patriotik kepada negara..teapi bukan nya BERJIHAD kepada 
agama.

Ok,kita akan cakap,hal ini tanggungjawab orang atasan,ataupun orang yang menguruskan sistem pendidikan negara.

Kalau begitu,terlepaskah kita? semestinya tidak kan.Walaupun kita tidak ada kuasa,sekurang-kurangnya kita ada menyumbang.Tetapi dengan apa cara? caranya..oleh kerana diriku lemah dan seorang perempuan..

Caranya ialah kita mendidik anak kita untuk generasi seterusnya,kita ajar anak kita untuk FAHAM apa itu ISLAM.Kerana ISLAM yang kita ada sekarang ni bukan warisan.Kalau iya pun baru tersedar bahawa islam kita ni islam warisan,apa kata kita ambil langkah untuk FAHAM ISLAM.

Walaupun cara ini mengambil masa yang lama,tetapi sekurang-kurangnya anak-anak yang kita tarbiyah (didik) itu akan berkembang,setelah berkembang ia akan memadamkan "zaman gelap" generasi kita.Anak-anak akan datang lebih bersemangat JIHAD daripada NASIONALISME.

Berbalik mengenai soal Palestin (amat jauh ku tersasar,saje bejalan p negara jepun ;p)..akhirnya ku nampak sendiri benda ni,baru tersedar dari lena yang panjang.Sedar bahawa palestin,agamaku di ancam.Tetapi apakan daya kita,kita tidak berkuasa.

Tetapi kita mampu menolong agama kita sendiri dengan BERDOA..kerana doa adalah senjata umat islam.Kita boikot barangan YAHUDI..KFC  janganla makan..kalu kita makan,kita dah bunuh saudara seagama kita.

Memang akhirnya Palestin akan menang di tangan Islam kerana itu janji Allah,tetapi kita tidak akan menang tanpa usaha dan kesepaduan semua umat Islam kan.Oleh itu,Ayuh!

p/s credit tu Kak Chaq (naqibah ku)..dia la banyak menyedarkan ku..apa yang dia sampaikan aku sebar-sebarkan..ehe.





7 comments:

Geebah said...

yep boikot2... biar drg rugi dan xde duit nak bunuh2 org nih... (cuma yang ku risau, nanti kedai takda orang, org2 kita balik dah xde keje). how? just terfikir.

pinkRose said...

ya,krna kita seagama,maka palestin tu tanggungjawab kita brsama.
boikot brg israel.
sapa2 yg mkn kfc 2 lg,x taula nk ckp pa.huhu

fa-aja-aja said...

sapa jg tu a tersalah cakap dgn org mesia

"maaa boikot barang palestin maa"

haha

pinkRose said...

ceh,mcmna ko tau ah pot?ish,cekap 2l telinga da tau.kureng.actually,aku nk ckp boikot brg israel la..hehehe

Ms_Mui2 said...

tiba2 plak smgt jihad ak tggi bla bc nih!!!!
thanxx pipah..
esok ak g perang
ngeee
bkn perang ape...
perang 4ward sms boikot brg israel..
ngeeee

Muhammad Affiq Ibn Kamaruzaman said...

tahniah.. ada perkembangan

fa-aja-aja said...

ngegeh je ko pik.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails