Wednesday, January 6, 2010

Saya ingin kamu-kamu amalkan ini


Bismillah..

salam..

mulai sekarang,sesiapa yang baca entry saya ini sila amalkan benda yang saya ingin cakapkan kali ini

tahu tak,kalau kita bersin,orang yang dengar kita bersin kena jawab apa?

contoh 1 : abah saya tengah bersin..acchummm!!! [abah bersin boleh buat saya luruh jantung ;P]
saya : so saya akan jawab "YARHAM KALLAH"

contoh 2 : mak saya pula bersin kali ini..achum! [lembut sahaja lepas tu terus tutup mulut! :P]

saya : yang ini pula saya jawab "YARHAM KILLAH"

contoh 3 : dalam satu majlis yang ada ramai tetamu,tiba2 ramai pula yang terbersin time tuh..achumm! achumm!

saya : nak bagi senang untuk jawab bersin semua orang saya cakap "YARHAM KUMULLAH"

maksud nya ialah "Allah bless you"

p/s kalau saya bersin,then ada orang jawab bersin saya,saya akan berasa wah! prihatinnya diaa dan hati terasa tenang seketika kerana ada orang mendoakan kita secara tiba-tiba.

(~.^)

5 comments:

intannuratiqahmohamadyunus said...

baiklah... =)
tapi asal org dlm dewan tu bersin ramai2?

azyy said...

kemudian kita yg bersin ni balas balik "yahdi kumullah - semoga kamu diberi petunjuk oleh Allah"

fa-aja-aja said...

terima kasih utk tambahan...hehe

Anonymous said...

sis..

mm... kalau tidak salah

yarhamkallah itu memberi maksud

"DIA sedang/akan (present tense) merahmati kamu, (adalah) ALLAH"

(wujud perkataan ALLAH di akhir itu untuk memaknakan kata DIA yang d maksudkan di depan doa itu)



"ALLAH forgive you"
tu mcm kurang kena kot..
mungkin...

fa-aja-aja said...

he.i think so juga bila fes time kali dengar sebab ada perkataan RAHMAT kat sana..

tp God forgive you ni yg di definisikan oleh my lecturer yang egyptian..jadi saya ambil maksud dr dia je la..hehe..maybe dia nak ringkaskan dan tak tau nak explain kan rahmat tu macam mana

stil,your definition is the correct one.Wallahualam.
by the way,thanks =)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails