Tuesday, September 27, 2011

Dari kaca mata saya mengenai Brunei


Brunei  Brunei  Brunei

Negara dorang ni memang kaya 

T________T

sangat kayaaaaaaaaaaaaaaa.Wuwuwu.Mata wang mereka guna Dollar Brunei.Currency exchange 

RM 1 = 2.5 $

Sob.

Duit poket saya nak shopping yang saya convert pun tak sampai 100 $. Mana taknya 50 $ = RM 125
kalau duit di tangan hanya ada RM 200? wuuuu.Itupun saya amat bertuah kerana tempat tinggal,makan dan bayaran nak masuk tempat-tempat kat Brunei semua Abang Jibah tanggung.Sungguh terharu :') Duit poket saya memang 100% untuk shopping barang.Itu pun bukan dapat shopping sebab harga mahal melainkan tudung brunei dia.Boleh la saya borong.Hehe..barang yang saya nak beli kat Brunei hanya tudung dan seluar jeans kat Giodarno.Seluar jeans kat situ murah-murah harga contoh macam 15 $ = RM 30 ++ .Berkualiti pulak tu (bak kata Najibah).Tapi malangnya bila dah sampai sana kedai tu tutup atau nama lainnya macam dah tak ada..papan kedai tulis Giodarno pun dah takda..kitorang semua agak terkejut juga sebab tak tau kedai tu dah tak ada.Sedih nyewww.Saya ganti jeans dengan skirt putih harga 14 $.


Populasi penduduk Brunei dalam anggaran 400 ribu je.Brunei mempunyai imigrain dari Indonesia dan Filipina.Memang ramai juga pendatang memenuhi Brunei.Mana taknyaa..pekerja kat kedai kedai tepi jalan,kedai makan,kedai baju etc etc etc bukan penduduk Brunei ya..tapi mereka semua merupakan pekerja Indonesia dan Filipina.Penduduk Brunei hanya bekerja di ofiice-office,tak main kerja cikai-cikai ni.


Contoh di kedai bunga,pekerja berbaju merah ialah Indonesia..Saya tahu sebab saya dengar percakapan mereka tone nya indon gitu.Agak pelik juga bila dengar dan berfikir..ini bahasa Brunei ke bahasa Indon eh? semua pekerja dalam tu guna bahasa indon plak tu..then i macam terkejut la sebab kalau kita kat malaysia jarang betul jumpa pekerja kat kedai macam ni yang semuanya indon..kalau kat sini mesti melayu/cina yang pegang kan.

Sangat susah untuk orang cina/imigrain mendapat kewarganegaraan Brunei walaupun dah duduk berpuluh tahun di Brunei.Once kamu ada warganegara Brunei kamu akan diberi tanah.Ini lagi satu saya pelik..yang saya dengar Brunei ni tak cukup tanah..tapi yang hairannya setiap keluarga tu ada banyakk tanah..itu belum diwariskan ke anak-anak lagi.Contoh macam Sister In-law Najibah mempunyai banyak tanah di Brunei..Tanah tu dia buat rumah sendiri dan masih dalam pembinaan sekarang.

Brunei kekurangan expertise.Sebab mereka hidup senang.Sultan bagi duit kat rakyat.Maka spirit dorang nak berusaha lebih macam kurang sebab tak belajar tinggi mana pun still hidup senang.Ini opinion saya la..hehe.Kebanyakan doktor pun di import dari Myanmar etc etc.Saya nak kerja di Brunei pun bolehhhhhh.Once kamu dapat tawaran ke luar negara,perbelanjaan kamu fully sponsored by government.

Kebersihan di Brunei sangat di utamakan.Jalan raya sepanjang saya lalu tu macam jalan baru je..hitamnye jalan raya tuuu.macam baru kena repair.Merokok pun amat ditegaskan di sini..boleh kena saman kalau merokok di kawasan-kawasan terbuka.

Restoran di Brunei sangat proper dengan kedai makan yang tertutup dan ber aircond.Semua macam tu,tak ada open air punya.


Perasan tak kedai makan di belakang saya ni.Tertutup dan ber aircond.

Kediaman kerabat Diraja Brunei memang banyak di sini..secara kebetulan rumah yang saya stay berdekatan dengan kediaman kerabat ini iaitu di Kampung Kiarong,Brunei.Maklumlah Brunei ni kecik..jadi memang asyik terjumpa je rumah kerabat Diraja ni kalau jalan-jalan ke bandar tu.Video di bawah saya rakam.Selamat menonton,ohya anda boleh berangan juga untuk memiliki rumah sedemikian sambil-sambil tengok tuh :P




*video dah boleh tengok,,ter private kan setting sebelum ni pulak.he*

To be continued...

2 comments:

SweetyMui2 said...

gilosss besarrrrrrrrr O_o aku baru tau pulak yang sultan bagi duit kat rakyat aku ank duduk sana lah boleh?hahahah

fa-aja-aja said...

duduk sana boleh je..kaya la ko..hehehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails