Saturday, May 11, 2013

Percutian Istanbul Aku Datang (some tips) 2013


Tahun ini saya berjalan ke Turki! Akhirnya impian untuk melawat turki bersama Balqis menjadi kenyataan juga! hehe..to be honest ini la percutian yang last minit urus segala bagai! seminggu sebelum mulanya percutian baru dapat greenlight dari emak! tapi itupun tak konfem lagi boleh jalan sebab kena ada teman..dan tanya balqis dapat join ke tak..2 hari sebelum cuti baru balqis bagi greenlight boleh join..haaa ape lagi! terus buka website untuk book hostels dan flight tiket..uwaaa..sangat susah cari hostels sebab spring break ialah high season untuk pelancong aktif,harga hostels memang melambung-lambung tingginya!

Here are some tips to readers yang planning untuk ke Turki terutamanya berjalan secara backpack!

1 Lira = RM1.66

TIKET FLIGHT

 photo Screenshot2013-05-10at205557.png

Saya beli tiket flight dari agent je..some of my juniors ada jual tiket-tiket flight ni..jadi bila call kata nak booking tiket,esoknya terus dia issuekan tiket ke turki tu..sangat cekap.Saya naik Turkish Airlines...first time naik airlines ni..dan dia ada promosi juga..1 passenger luggage boleh 46 kg.(hambek kau)..dan untuk return tiket harga ialah Rm1100


HOSTELS

 photo Screenshot2013-05-10at204413.png

Untuk backpacker macam saya..anda boleh layari website hostelworld.Kat sini anda boleh cari accomodation dari level nak paling murah hingga ke paling mahal,lokasi nak kat tourist attraction atau tak,just klik kategori yang mana anda nak.Mudah! Saya booking 2 hostel..satu kat SULTAN AHMET (area blue mosque,haghia sofia museum dan topkapi palace museum) dan satu lagi di TOPHANE (kawasan taksim dan Dolmabahce palace).


PENGANGKUTAN

 photo 20130509_114337.jpg

Kami hanya guna metro dan tram sepanjang di sana..dari Atartuk Airport pun dah boleh naik metro ke semua destinasi.Jangan risau sebab takkan sesat.Jadi saya syorkan untuk beli IstanbulKart ni untuk guna tram dan metro..saya beli kat kedai newspaper yang kiosk2 tu di Sultan Ahmet harga 7 lira dan recharge 10 lira untuk kad tu.Sekali perjalanan tram akan tolak 2 lira,berbanding kita beli token (kat turki panggil Jeton) kena bayar 3 lira.

MAKANAN

Makanan memang mudah nak dapat,tak perlu risau..cuma persoalannya mahal dan murah je la.Kalau dapat nasi campur yang murah syukurlah..jangan pergi kedai makan di kawasan tourist attraction sebab memang akan mahal..mostly nasi campur dalam 9 lira.Agak mahal juga..paling murah saya dapat ialah nasi ayam 3.50 lira..itupun di kawasan berdekatan dengan Masjid Fatih.Mengenai kebab di Turki..kebab dia jenis kering..tak ada sos ataupun mayonaise..jadi saya sarankan bawa lah pek-pek sos kecik-kecik tu masuk dalam beg,bila beli kebab boleh letak sos dan berselera la jugak makan.Air mineral sangat murah di turki from 0.50 lira - 1.50 lira.


BAHASA

orang turki tak boleh cakap English.Jadi memang agak payah bila kita tanya dorang direction..dorang akan jawab balik dengan bahasa turki..huu..siap-siaplah bawa peta kat tangan.. try and error je nak cari jalan.Kalau mampu,buat je lah signal ayam dan itik dengan dorang.hehe


WIFI CONNECTION

mengenai wifi di istanbul bagi saya agak susah untuk dapat jaringan wifi kat mana-mana tempat even kat MacDonal di Sultan Ahmet tu pun takada wifi (-_-)..Paling sedihnya kat airport pun tak ada wifi free..semua wifi adalah berpassword..dan mostly cafe/foodcourt dalam airport tak ada wifi...ahhhhh..kalau ada wifi pun adalah liquor cafe,takkan nak masuk stay sana plak kan.Haish.Memang boleh beli simkad turki dan amik pakej internet seminggu ke..tapi simkad pun harga fix ialah 50 lira.Bapak mahal..memang tak beli lah.jadi saya hanya ada internet connection semasa di hostel je.


MISCELLANEOUS

kalau boleh,bagi yang stay kat dorm or bilik yang shared bathroom..sila lah bawa selipar jepun supaya mudah nak ke tandas dan dapat handle kaki yang basah-basah keluar dari tandas dan nak masuk semula ke bilik dorm.Kalau pakai kasut yang kita guna untuk berjalan masuk tandas macam tak sedap plak kan.Saya tak bawa selipar,so memang berkaki ayam je nak masuk toilet.huuuu.

ok rasanya setakat ini sahaja tips yang saya mampu recall..kalau ada apa-apa valuable tips semasa di Istanbul saya akan selitkan pada next entry saya..heee..so be ready guys with my travelling stories! :D

25 comments:

Farah Elani said...

As'kum Afifah..SAlam dari MAlaysia..Was googling about istanbul when i came across ur blog..full of info..bulan 5 niinsyaAllah ke Istanbul..boleh sy tya2 dgn afifah tak?

fa-aja-aja said...

wasalam farah, bolehh takde masalah InshaAllah..boleh email saya ke fa_aja_aja@icloud.com ya..i will wait for ur Qs..thanks :)

Zueda said...

U ada x peta tram or metrp kt istanbul.
.bln 7 ni saya g sana..xguna agen or tour guide..ada x info2 ptg bila kt sn. Ni emel sy love.zueda@gmail.com ....tq

Cik Sen said...

Salam . Harga tiket flight memang rm1100 ke return? Murah jugak tu ... Tibe2 teringin nk g istanbul , ni penangan tgk istanbul aku dtg la ni hahaha

suhana ismail said...

As Salam.. Kalor Tak menyusahkan.. Boleh Saya dapatkan full internarary Tak?..

fa aja aja said...

Cik sen saya study di mesir. Tu tiket murah hehe.

Suhana,Walaikummussalam..
Saya hari tu takde buat itinerary lengkap dengan masa sangat..sebab tak suka ikut masa. Jalan enjoy je..hehe. Cuma tempat2 saya pergi

Fes day - grand bazar,spice bazar,blue mosque

2nd - haghia sophia,topkapi palace

3rd- alfateh mosque dan tomb,bosphorus cruise

4th - taksim square

5th - dolmabahce palace

fa aja aja said...

3rd- sufi dance sebalah malam

suhana ismail said...
This comment has been removed by the author.
suhana ismail said...

Ermm.. Byk blog Saya bacer.. Mcm ok jer kalor travel sorg2.. Fa raser?.. :)

fa aja aja said...

For turkey ok je insyaAllah kalau travel sorang. Lebih2 lagi istanbul.tp kalau suhana nak g pamukale dan capadocia tu better ikut tour sebab tmpt tu kg2 sket dan x sesuai jalan sorang :)

suhana ismail said...

Ooo... Noted.. :) Kat sana Nnti pon Boleh join grp tour Kat hotel kan?.. Plan mcm tu laa.. Kat Istanbul free n easy xtvt.. Yg jauh2 tu.. Join grp tour Kat hotel.. Anyways thanks ya :)

fa aja aja said...

Yup. I suggest kan u ikut tour ni 160euro/head akan cover hotel,transport,pamukale dan capadocia.quite a catch,dorg akan cover semua,u just ikut je.i boleh bagi contact n emel if berminat :)

Ashu Suhannah said...

Sure!!.. Plan nak g next year somewhere on May/June or sept/oct .. Ins Sha allah

fa aja aja said...

Info@yukitours.com
+90-2871663
Mr ibrahim
+90-532-2871663

Ashu Suhannah said...

Thanks ya 😄

Anonymous said...

Assalamualaikum yunk..
Boleh email details hotel etc x??
plan nk visit turkey march 2015

skrng tgh survey2 dlu which country best..
xnk pakai travel agent..\nk back packers je..

insyallah

rahmahmustafa13@yahoo.com

lia ummiirfan said...

oooo..wi-fi susah ekk kat sana.. huhu..

ruzy army said...

Harga ticket return tu bkn dr KL kan?
Klu dr KL lebih dr 2K klu offer pun.
Mmg cdg nak ke Turky , backpacker jer.
Nak join sapa2 yg pergi, so ada la partner yg rajin travel stail ni. Lg seronok klu dpt rncng sendiri.
Please contact akak yer if sapa2 nak pergi.
012-6136244- boleh sama2 buat research n plan for the trip
Afifah still kat mesir lg ke skrg?
Hope to hear from you soon.

fa aja aja said...

Kak ruzy,

Yup tiket tu return dari mesir. Aah saya masih di mesir kak. Hehe mostly kawan2 pun suma dah pergi turki ni..if ada apa2 nak tanya sila la ya :)

Anonymous said...

tqsm

Akmal said...

Salam terima kasih atas perkongsian. saya sempat juga baca sampai habis :) Sy ingin berkongsi pakej percutian all in ke istanbul kami.

http://wiyatravel.com/pakej-ke-istanbul/

ada juga pakej ke tempat2 lain. boleh lawati www.wiyatravel.com

amy said...

salam,sy pun tgh buat research tempat2 menarik 1 turki sebab cadang nak ke sana for 1 month one day :) banyak2 blog sy dah baca macam2 tips ade,alhamdulillah sangat2 membantu :),boleh tahu kat mana nak dapat souvenir murah2,kat mana tempat makan murah2 hehe,ni pulak dapat tahu kat mana nak beli istanbulkart yang murah :).sy memang suka sangat dengan negara turki ni sebab baca kisah sultan al fateh tu :)

fa-aja-aja said...

To amy,
Really good for u then..happy travelling then :)

LY MZ said...

Assalammualaikum dik ..kat mana nak beli ticket flight yg murah tu ?

LY MZ said...

Assalammualaikum dik ..kat mana nak beli ticket flight yg murah tu ?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails